Godsbåt gjeninnføres ikke
Fylkestinget har behandlet godssak. (Foto: Lars Engerengen, Finnmark fylkeskommune)

Godsbåt gjeninnføres ikke

Fylkestinget behandlet torsdag saksframlegget vedrørende eventuell gjeninnføring av godsbåt i regi av Finnmark fylkeskommune.
Politikk
Raymond Elde
Publisert : 18.10.2016 01:24

Savnet av «Sørøy» har vært påtagelig i enkelte områder av fylket, men fylkestinget slo fast at den tiden er forbi.

--I Finnmark må vi ta inn over oss at det finnes både EØS-reglement, anskaffelsesreglement og også økonomiske begrensninger når vi lager et ruteopplegg som inkluderer frakt av gods. Fylkeskommunen skal, som lokal rutemyndighet, være med å legge forholdene til rette for at transport av gods er mulig. Det er samtidig viktig å få fram at kostnadene og godsansvaret påhviler den enkelte godskunde og godstransportør. Det har ikke fylkeskommunen noen påvirkningskraft på, sier hovedutvalgsleder Geir Ove Bakken

--Derfor er det gledelig å lese rapporten fylkestinget har fått fra Transportutvikling AS, vedrørende den sjøbaserte godstransporten i fylket. Rapporten understøtter den ruteomleggingen som fylkeskommunen gjennomførte fra 1.januar 2016,og konkluderer med at kombibåtene tar unna nesten alt av daglig godsbehov langs finnmarkskysten. Allikevel er det noen steder som fremdeles har et godsbehov som ikke dekkes av kombibåtene, og det skal vi se nærmere på, sier Bakken.

Fylkestinget slo fast at det ikke skal gjeninnføres noe eget godsfartøy i Finnmark, men slo også fast at det finnes noen forbedringspunktet med hensyn til gods.  HUKS (Hovedutvalget for kultur og samferdsel) vil i desember-møtet se nærmere på løsninger innenfor ruteplanene, slik at ligge- og lastetid på aktuelle steder (rute 380) er tilstrekkelig for å løse godsbehovet på en god måte. Vedtaket sier også at fylkeskommunen skal se på mulighetene for å gjøre avtaler i forhold til framføring av tyngre/lengre gods. En viktig forutsetning for å gjennomføre forbedringspunktene er at fylkestinget bevilger nødvendige økonomiske ressurser i økonomiplanen.

--Videre har fylkestinget tatt med i vedtaket at godsmengde skal være med i grunnlaget ved planlegging og vurdering av de nye kombikaiene, sier Geir Ove Bakken, som forklarer at denne kaitypen er ideell for våre fartøy. Vi har mange tradisjonelle og gammeldagse trekaier rundt om i fylket.

--Med tanke på effektivitet, godshåndtering og ikke minst universell utforming, så er det nok en kaitype vi må satse mer på i framtida, avslutter Bakken, som er fornøyd med at det allerede er planlagt og vedtatt åtte kaier av denne typen.

Fylkestingets behandling av godsrapporten viser at det er nødvendig å følge opp noen forbedringspunkter på gods. Samtidig kan fylkestinget være «stolt» av at godsvedtaket før omleggingen 1. januar gjennomføres på en god måte. Det investeres i tidsmessige båter og kaianlegg for flere hundre millioner til beste for innbyggerne i kyst og fjordstrøkene.

(Pressemelding fra Finnmark fylkeskommune)






Annonse:
https://www.radionordkapp.no/lytteravgift/


Bransjeguiden



Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS