Nedgang i ølsalget

Vinmonopolet har skylda for at ølsalget går dårlig. Det mener markedsdirektør i Mack Ølbryggeri i Tromsø, Siri Hamnvik.
Riks
Raymond Elde
Publisert : 11.04.2009 06:31

Vinmonopolet har skylda for at ølsalget går dårlig. Det mener markedsdirektør i Mack Ølbryggeri i Tromsø, Siri Hamnvik.

Hun mener at nedgangen i ølsalget blant annet skyldes avgiftslettelser for brennevin og sterk vin, økte ølavgifter, lettere tilgjengelighet på vin, og at vinmonopolet reklamerer for egne produkter på sin nettside.
--Dette er resultatet av en prosess som har pågått over lang tid der det har vært en rekke tiltak som har gjort at vin og sprit får bedre rammevilkår mens det for øl har gått i motsatt retning, sier hun.
Kommunikasjonsleder i Vinmonopolet, Halvor Bing Lorentzen, er ikke enig:
--Alkohollovgivningen og alkoholloven som regulerer markedsføringa og salg av alkohol, skiller ikke mellom øl, vin og brennevin, statlige eller private aktører. Vi er alle underlagt det samme regelverket.

Assisterende direktør i SAS Radisson hotell i Tromsø, Poul-Henrik Remmer, bekrefter at ølsalget har gått ned hos dem.
--Vi selger mye mer vin nå enn før, spesielt rødvin, sier han.
Remmer mener at vin har styrka sin posisjon, og at ølsalget ikke kommer til å stige:
--Jeg tror vi ser et nytt mønster hos den unge generasjonen, de velger vin foran øl, sier Remmer til NRK Troms og Finnmark.
 








Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS