Norsk bilbyggere til start i Frankrike

Oppgaven er enkel: Du skal konstruere og bygge et kjøretøy som går lengst mulig med minst mulig energiforbruk og lavest mulige skadelige utslipp.
Riks
Raymond Elde
Publisert : 29.12.2006 20:24

Oppgaven er enkel: Du skal konstruere og bygge et kjøretøy som går lengst mulig med minst mulig energiforbruk og lavest mulige skadelige utslipp.

Verdens største økonomiløp for hjemmelagde biler går av stabelen i mai på Nogaro-banen i Frankrike og samler mer enn 200 deltakende biler fra tekniske skoler og universiteter over hele Europa. Løpet heter Shell Eco-Marathon og har vært arrangert på samme sted og og til samme tid hvert år siden 1985. Rundt 3000 skoleelever møtes hver gang for å kjøre sine merkelige kjøretøy og heie på sine favoritter.
 
3 norske biler til start
Norske skoleelever fra Høgskolen i Østfold (HiØ) stilte til start for første gang i 2005 med bybilen ”Citadine” – uten å klare å fullføre løpet. Bedre gikk det i fjor da et nytt elevkull fra samme skole stilte til start med den nye bilen North-1 som både kom i mål og viste utmerket lavt drivstofforbruk. Fjorårets vinnere var franske studenter fra Lycee La Jolyverie som med en ”bil” med en motor drevet med bioethanol presterte et forbruk tilsvarende 2885 kilometer på en liter. Den norske bilen var ikke like drivstoffgjerrig, men klarte likevel hele 90 kilometer på en liter biodiesel. Oppmuntret av suksessen stiller Norge til neste løp med nye team og nye biler.
 
- I Shell Eco-Marathon 2007 står 3 norske biler på startstreken, sier lærer Petter Øyan fra HiØ. Han har vært prosjektansvarlig for skolens satsing de tre siste årene. – 2 av bilene er splitter nye og bygges nå av avgangselever ved HiØ. Den tredje bilen er en ombygd versjon av ”Citadine” som stilte til start i 2005. Denne bilen er nå overtatt og er blitt ombygd av elever ved Eidsvoll Videregående Skole.
 
De to nye bilene fra HiØ stiller i to ulike klasser i neste års løp:
 
Claw skal stille i bybil-klassen (Urban Concept Car). Karosseriet bygges i karbonstoff – rammen i Titan og får en total lengde på 2.80 og en vekt i underkant av 100 kilo. Fordi dette skal bli en ”bybil”, blir den utstyrt med bl.a. kjørelys og blinklys. 16” hjul gir veikontakt – en Honda 4-takts motor skal gi hestekrefter og lavt forbruk. Motoren skal kjøres på vanlig bensin.
 
Cado er påmeldt Prototyp-klassen. Den har to hjul foran og ett bak. Fra snute til hekk måler den 320 cm og er bare 85 cm høy. Karosseriet bygges i komposittmaterialer på en egenkonstruert ramme i Titan. Motoren er en 35 cc Honda 4-takter som kan gå på vanlig bensin eller E-38. Den gir 1,1 HK. De tre hjulene er i dimensjon 26” – uten mønster (slicks). Studentenes mål med denne eksotiske prototypen er å utforske bruk av eksotiske, høyteknologiske materialer, og de samarbeider med teknologibedrifter i nærområdet for å realisere prosjektet.







Publisert med Visto CMS News Edition   |   Nettverk levert av Transdata AS